
De gemeente Groningen is druk bezig met de implementatie van een nieuw softwaresysteem, met als doel efficiënter afvalbeheer. Tegelijkertijd draag dit nieuwe pakket bij aan het beter naleven van de afvalstoffenwetgeving.
TRAINING AFVALSTOFFENWETGEVING: EEN SLIMME STAP
Dit bracht Gerard Krook op het idee om zijn collega’s de training over de afvalstoffenwetgeving te laten volgen. Zij zijn namelijk betrokken bij het proces rondom het registreren, melden en transporteren van afvalstoffen.
Gerard, die als vakopleider verantwoordelijk is voor opleidingen en trainingen bij Stadsbeheer Groningen, legt uit: “Doordat wij bezig zijn met het implementeren van dit nieuwe systeem, zijn er wat verschuivingen in werkzaamheden en taken ontstaan. Nu we volledig overstappen, is het cruciaal dat de afvalstroomnummers en alle regelgeving correct worden verwerkt en gemeld door iedereen,” legt Gerard uit. Omdat er ook wat veranderingen zijn in de mensen en functies die betrokken zijn bij dit proces, hebben 15 medewerkers de training gevolgd.
VAN 2 NAAR 15 MEDEWERKERS MET DE JUISTE KENNIS
Michael Stomphorst werd gevraagd de training te verzorgen. Gerard: “We hadden al goede ervaringen met Michael vanuit een eerdere Code 95-training, dus dat was een logische keuze.” Dankzij de training weten nu 15 medewerkers precies hoe ze afvalstroomnummers correct aanmaken en de bijbehorende begeleidingsbrieven juist invullen. Eerst waren dit slechts 2 medewerkers. “Het is een enorme winst dat meer mensen nu op de hoogte zijn en dit kunnen,” vertelt Gerard tevreden.
HET BELANG VAN DE BEGELEIDINGSBRIEF
Michael benadrukte tijdens de training ook het belang van een correct ingevulde begeleidingsbrief. Deze is natuurlijk onmisbaar voor het transporteren van afvalstoffen en het melden richting het LMA (Landelijk Meldpunt Afvalstoffen). De deelnemers ontvingen handige tips over hoe ze de begeleidingsbrief foutloos kunnen opstellen, wat toch wat complexer leek te zijn dan vooraf werd gedacht.
POSITIEVE ERVARINGEN EN ENTHOUSIASTE CURSISTEN
De deelnemers waren na afloop enthousiast over de training. “Mijn medewerkers hebben veel geleerd en weten nu wat hen te doen staat,” vertelt Gerard. “Ze hebben inzicht gekregen in de opbouw van afvalstroomnummers en wat de achterliggende processen zijn. De algemene feedback was erg positief.”
Gerard liep zelf ook een paar keer binnen bij de training. “Ik vond het interessant om te zien hoe betrokken iedereen was. De cursisten gaven aan dat Michael een fijne en enthousiaste docent is. Ze hebben echt veel nieuwe dingen geleerd.”
Met de succesvolle afronding van de training is de gemeente een stap dichter bij de volledige implementatie van hun nieuwe systeem. Als alles volgens planning verloopt, zal het systeem op 1 mei 2025 live gaan.
OOK BETER WORDEN IN HET REGISTREREN EN MELDEN VAN AFVALSTOFFEN?
Bij Clever Consultancy geven we regelmatig trainingen in het aanmaken, registreren en melden van afvalstoffen. Wil je hierover wat meer informatie? Neem gerust contact met ons op. Je kunt een training bij ons op locatie in een groep volgen, maar ook incompany bij jouw eigen bedrijf.
